Boekhouden als freelancer: makkelijker dan je denkt
Als freelancer komt er veel op je af. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het werk zelf, maar ook voor je administratie. Veel freelancers zien hier enorm tegenop. Toch hoeft boekhouden helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Met een beetje kennis en de juiste hulpmiddelen, krijg je grip op je financiën en bespaar je tijd. In deze blog ontdek je hoe je boekhouden als freelancer eenvoudig kunt aanpakken.
Houd je inkomsten en uitgaven bij
Een goede boekhouding begint met het bijhouden van je inkomsten en uitgaven. Dit kun je makkelijk doen met behulp van boekhoudsoftware. Zorg ervoor dat je al je facturen en bonnetjes op één plek verzamelt. Dat voorkomt dat je belangrijke gegevens kwijtraakt. Plan daarnaast vaste momenten in om je administratie bij te werken. Wacht niet te lang, anders stapelt het werk zich op en wordt het alleen maar lastiger.
De btw-aangifte hoeft niet ingewikkeld te zijn
Een van de grootste zorgen voor veel freelancers is de btw-aangifte. Elk kwartaal geef je op hoeveel btw je hebt ontvangen en hoeveel btw je hebt betaald. Zorg ervoor dat je bonnetjes bewaart van alles wat je zakelijk koopt, zodat je die btw kunt terugvragen. Heb je geen zin om alle administratie handmatig te doen? Maak dan gebruik van een online boekhoudprogramma. Deze software scant de door jou aangeleverde documenten en maakt hier automatisch een boekingsvoorstel voor. Ook ontvang je updates voor belangrijke deadlines, zodat je btw-aangifte altijd op tijd binnen is.
Maak gebruik van de juiste aftrekposten
Freelancers hebben vaak recht op verschillende aftrekposten die belastingvoordeel opleveren. Denk hierbij aan de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Maar ook kosten zoals zakelijke lunches, kantoorbenodigdheden of reiskosten zijn aftrekbaar. Het is dus belangrijk om te weten welke kosten je kunt opvoeren in je belastingaangifte. Gebruik je boekhoudsoftware, dan berekent het systeem automatisch op welke aftrekposten je recht hebt.
Houd je uren bij
Naast financiële administratie is het als freelancer ook belangrijk om je uren goed bij te houden. Veel regelingen, zoals de zelfstandigenaftrek, zijn namelijk alleen van toepassing als je kunt aantonen dat je een minimum aantal uren per jaar aan je onderneming hebt besteed. Door dit wekelijks of dagelijks bij te houden, voorkom je dat je aan het eind van het jaar in de problemen komt. Het bijhouden kan handmatig, bijvoorbeeld in een Excel sheet, of in urenregistratie software. Deze kan in veel gevallen gekoppeld worden aan je boekhoudsoftware.
Factureer op tijd
Heb jij ook wel eens te lang gewacht met het versturen van een factuur? Je bent niet de enige. Helaas kan dit niet alleen vertraging in betalingen opleveren, maar maakt het je administratie ook lastiger. Probeer daarom om direct een factuur te sturen, zodra het project is afgerond. Gebruik hiervoor een vaste sjabloon waarin alle belangrijke gegevens staan, zoals je btw-nummer en KvK-nummer. Dit zorgt voor een professioneel beeld en maakt het makkelijker om alles bij te houden.
Automatiseer waar het kan
Een van de makkelijkste manieren om tijd te besparen op je boekhouding, is door zoveel mogelijk te automatiseren. Denk hierbij aan het automatisch inlezen van banktransacties of het direct koppelen van je facturen aan je boekhouding. Hiermee voorkom je dat je alles handmatig moet invoeren en verklein je de kans op fouten. Daarnaast heb je altijd direct inzicht in je financiën, wat zorgt voor rust en overzicht.