Respondenten Vinden, Werven & Verzamelen
Respondenten vinden, werven en verzamelen. Dat is nog best lastig.
Je zal eerst moeten achterhalen waar je ze vindt, jouw doelgroep.
En dan moet je ze nog zover krijgen dat ze mee willen doen aan je enquête of interview (werving).
En tegelijkertijd ook nog eens in de gaten houden of je wel de juiste steekproef verzamelt die een beetje representatief is.
We gaan je voor elk van deze drie stappen tips geven hoe je dit kan aanpakken.
Vervolgens bespreken wat hierin nog verschillen kunnen zijn wanneer je de respondenten nodig hebt voor een marktonderzoek, kwalitatief onderzoek, interviews of voor een scriptie.
De snelste weg om je enquête te laten invullen is altijd die van respondenten kopen. Dit kan bij ons al vanaf 70 cent per respons (als student) en je bent dan gegarandeerd in enkele dagen klaar.
Respondenten Vinden
De eerste stap als je data wilt verzamelen door respondenten te bevragen is achterhalen waar je ze kan vinden. Dat begint met een goede definitie en kadering van wat je doelgroep precies is en waar zij zich ophouden. Zo weet je wellicht via welke kanalen zij bereikbaar zijn om te worden benaderd voor deelname aan je onderzoek.
Hoe vind ik respondenten
Eigenlijk is dit al een onderzoek op zich. Je moet goed weten wat een geschikte respondent is voor jouw onderzoeksvraag en vervolgens weten op welke social media of websites zijn zich bijvoorbeeld begeven, mocht je online willen werven. Maar daar zit ook meteen een extra uitdaging: niet op al die kanalen staan respondenten ervoor open om geworven te worden.
Zoek je bijvoorbeeld vooral mannen vanaf tienerleeftijd tot zeg begin dertig, dan kan een website als dumpert.nl slim lijken gezien het publiek dat die site vooral bezoekt. De vraag is echter of ze tussen het bekijken van grappige filmpjes door er wel voor openstaan om jouw advertentie te lezen. Je zag op deze site een tijd lang een oproep voorbij komen voor medisch onderzoek, interessant om te weten op deze opzet is geslaagd. Helaas hebben wij die informatie niet.
Respondenten Werven
Vinden van respondenten is dus nog maar het begin. Je moet ze dan nog wel zover krijgen dat je uiteindelijk mee willen doen aan je onderzoek. Daarbij is dus in de eerste plaats al belangrijk dat je de goede kanalen gebruikt waar je doelgroep niet alleen vindbaar is maar ook te bereiken.
Daar zit natuurlijk nog een grote invloed van de boodschap die je er gaat verspreiden. Een oproep om mee te doen aan een enquête is niet snel aantrekkelijk en je zal niet moeten verwachten dat een groot percentage van de mensen die deze bekijkt meteen dolenthousiast is. Maar een goede advertentie of een goede video maakt wel veel verschil.
Hoe werf je respondenten?
Het makkelijkst is om online aan je respons te komen, zeker als je jouw dataverzameling uitvoert met een enquête die digitaal kan worden ingevuld. Anderzijds is de respons dan wel lager ten opzichte van persoonlijke benadering. Want face-to-face zeggen mensen eerder ja. Die kan je dus ook toepassen.
Zoek je bijvoorbeeld studenten dan kan je prima op school / universiteit mensen aanspreken. Zoek je ouderen dan maak je gewoon een rondje in een bejaardentehuis om de hoek, vinden ze waarschijnlijk nog erg gezellig ook. Belangrijk is dan wel om na te denken over je pitch: hoe ga je mensen vragen om mee te doen?
7 tips om respondenten te werven
- Wees direct: draai er niet omheen, vertel mensen meteen dat je ze nodig hebt voor een onderzoek of enquête. Liever dat mensen die toch niet willen meteen afhaken, die heb je toch niet nodig.
- Vraag om hulp: zeker als student die een scriptie moet afronden heb je een gunfactor, maak daar gebruik van. Help mij m’n studie af te ronden werkt altijd goed.
- Geef een beloning: waar mogelijk kan het helpen om een beloning in het vooruitzicht te stellen. Bijvoorbeeld dat je een bon verloot onder de deelnemers. Zeker als je online werft kan dit veel verschil maken.
- Wees open in wat je verwacht: Door op voorhand een heldere verwachting te geven weet men wat ze voor je moeten doen. Als je erbij kan vermelden dat het “slechts” een survey is van 2 minuten zullen mensen makkelijk meedoen, dan wanneer ze geen idee hebben.
- Vertel het onderzoeksdoel: Vertel waar je onderzoek over gaat en welk probleem je ermee wil aankaarten / oplossen. Dit kan ook overhalen om te participeren omdat men dit ook belangrijk vindt. Doe je bijvoorbeeld onderzoek naar ongelijkheid in salarissen tussen mannen en vrouwen, moet je dit er zeker bij vermelden.
- Stel gerust over data gevoeligheid: maak altijd duidelijk dat je onderzoek anoniem is en gegevens niet individueel herleidbaar zijn.
- Overweeg betaalde respondenten: er zijn genoeg professionele panels waar je respondenten kan kopen, zo ook bij ons al vanaf 70 cent voor je scriptie. Zij verdienen geld met enquêtes invullen en weten ook dat ze eerlijke antwoorden moeten geven. Zo krijg je extra waardevolle data en heb je binnen enkele dagen je respons binnen.
Werving monitoren
Zodra je eerste respondenten je vragenlijst beginnen en afronden is dat best een prettig moment. Er is echter geen tijd om lekker achterover te leunen want nu ben je er nog lang niet.
Nu is het belangrijk om te kijken of de antwoorden die je krijgt ook echt bruikbaar zijn. Snappen de respondenten de vragen die je stelt? Of worden bepaalde (open) vragen veel te kort beantwoord? Of ben je per ongeluk vergeten om alle vragen verplicht te maken waardoor sommige vragen zelfs leeg blijven?
En controleer vooral ook of het afrondingspercentage goed is. Want je wil wel dat men de survey volledig invult. Mis je namelijk de laatste paar vragen dan heb je er voor bepaalde analyses alsnog helemaal niks aan.
Mocht ergens blijken dat het niet loopt zoals je had gehoopt, kan je na de eerste paar responsen dit nog recht breien, achteraf gaat dat natuurlijk niet meer. Wellicht is er maar een kleine aanpassing nodig in je enquête tool of de volgorde van je vragen.
Wervingscriteria
Naast het controleren of je respons goed is, kan je ook meteen zien of je de juiste doelgroep / steekproef binnenhaalt. Dit is de ultieme check of je de juiste respondenten vindt en werft. Had je bijvoorbeeld veel mannen verwacht, maar komen er vooral vrouwen binnen, dan zal je uit een ander vaatje moeten gaan tappen. En dan komen we meteen bij het volgende punt, namelijk het verzamelen van een goede steekproef aan respondenten.
Sneeuwbalmethode respondenten
De sneeuwbalmethode voor respondenten houdt kort in dat je respondenten vraagt om je te helpen bij het werven van nog meer respondenten. Dit is slim omdat zij als onderdeel van je doelgroep waarschijnlijk meer mensen kennen die je als respondent kan gebruiken.
Je kan ze vragen om de link door te sturen naar vrienden of jouw onderzoek te delen op hun social media. Doe dit op het einde van de survey. Niet iedereen zal dit natuurlijk doen, maar als dit wel gebeurt is het vaak veel krachtiger dus probeer dit altijd toe te voegen.
Respondenten verzamelen
Nu je je doelgroep hebt gevonden en ook je eerste successen hebt in het overhalen van deze respondenten om daadwerkelijk aan je enquête deel te nemen, kan je gaan nadenken over de representativiteit van je steekproef. Zeker als je een goed onderzoek wil uitvoeren is dat namelijk erg belangrijk.
Je wil namelijk met je onderzoek een uitspraak kunnen doen over een stelling of onderzoeksvraag over een bepaalde populatie. Bijvoorbeeld: je onderzoekt in welke mate de toenemende populariteit van alcoholvrij bier ervoor zorgt dat mannen in Nederland minder bier met alcohol zijn gaan drinken. Dan is het prettig dat je mannen hebt in verschillende leeftijden met daarin een verdeling die vergelijkbaar is met de populatie mannen in NL, want anders mag je de uitkomst van jouw onderzoek niet zomaar generaliseren.
Zeg dat je in totaal 300 respondenten wil bevragen en de eerste honderd haal je vooral mensen binnen in de leeftijd 18-25, dan zal je jouw dataverzameling moeten bijsturen. Je moet namelijk alle subgroepen, in dit geval verschillende leeftijden mannen, moeten verzamelen. Als je respondenten koopt dan kan je dit simpel op voorhand aangeven, maar als je dit zelf uitvoert zal je het goed moeten bijhouden.
Hoe verzamel je respondenten
Zorg ervoor dat je op voorhand goed weet welke quota je nodig hebt per subgroep. Bijvoorbeeld om terug te vallen op het voorbeeld hiervoor wil je 50 mannen 18-24, 100 in de leeftijd 25-44, 100 van 45-65 en 50 heren van 65 jaar en ouder.
Tijdens de loop van je dataverzameling kan je dan gericht bijhouden hoe ver je per cohort bent met het verzamelen van de juiste respondenten en specifiek bijsturen om bepaalde groepen meer of minder binnen te halen.
Respondenten vinden / werven voor scriptie
Veel studenten moeten voor hun afstuderen een enquête uitvoeren, of in ieder geval een onderzoek waarbij ze respondenten nodig hebben. Nadeel is dat zij veelal weinig budget hebben, voordeel is dat ze niet hele grote aantallen respondenten nodig hebben voor een voldoende. Daarom geven wij studenten dan ook korting en kunnen ze bij ons respondenten kopen tegen nagenoeg kostprijs en zonder minimale afname.
Studenten raden we ook altijd aan om zelf te werven via social media, vrienden en familie. Daar kom je dan al vrij ver mee en als student die moet afstuderen heb je zeker een grote kans dat mensen je hierbij willen helpen. Het scheelt dat dit bovendien vaak wat kortere enquêtes kunnen zijn en er minder zware eisen zijn aan de representativiteit van de doelgroep.
Respondenten voor marktonderzoek
Dat laatste is echter bij marktonderzoek zeker niet het geval, vooral niet als dit commercieel is en bijvoorbeeld gaat over de mening van een doelgroep over een nieuw product concept. Dan heb je zeker een representatieve steekproef nodig en vaak ook nog eens meerdere doelgroepen omdat die nog niet altijd helemaal helder zijn. Dan zit je al snel aan een minimaal aantal van 385 respondenten.
Omdat ook de betrouwbaarheid van de data hier belangrijk is raden we hier zeker aan om samen te werken met een marktonderzoeksbureau. Wij helpen bijvoorbeeld graag bij de dataverzameling en kunnen grote aantallen respondenten leveren in korte tijd met specifieke eisen aan de steekproef daarin op voorhand meegenomen. Een offerte aanvragen kost je maar enkele minuten.
Respondenten werven kwalitatief onderzoek
Anders dan veel marktonderzoek en scripties, die vaak kwantitatief van aard zijn om ze statistisch te kunnen analyseren, is het vinden van respondenten voor kwalitatief onderzoek een extra lastige taak.
Je kan nog steeds werken met een online survey, met daarin open vragen, maar hier wordt het extra cruciaal dat je gemotiveerde respondenten hebt die tijd en moeite willen doen om lange en rijke antwoorden te geven op je vragen.
Betalen voor respondenten is hier dan ook zeker een goede optie. Leden van ons panel weten bijvoorbeeld dat hun lidmaatschap gekoppeld is aan de kwaliteit van hun ingevulde onderzoeken. En omdat ze bovendien beloond worden zijn ze zeker bereid er moeite in te steken en waardevolle eerlijke antwoorden te geven.
Respondenten vinden voor interview
Een interview is een vorm van kwalitatief onderzoek waarbij je een gesprek wil kunnen voeren met respondenten. Vaak is dit exploratief van aard. Daarbij zijn dan ook maar enkele tot pakweg dertig respondenten nodig. Of eigenlijk, genoeg respondenten tot de antwoorden je genoeg richting geven voor vervolgonderzoek of er geen nieuwe inzichten meer naar voren komen.
Hier raden we aan om vooral zo gericht mogelijk je doelgroep persoonlijk te benaderen bijvoorbeeld via Linkedin, dat levert vaak het meeste op. Respondenten vinden, werven en verzamelen is hier daarbij vaak minder ingewikkeld en de prioriteit ligt vooral bij de kwaliteit van je data.