5 beste enquête tools (gratis) software
In dit artikel presenteren we je een lijst met daarin de beste enquête tools, online software programma’s met de mogelijkheid om deze gratis te gebruiken.
Afhankelijk van de wensen en eisen die je hebt aan je dataverzameling is het mogelijk dat betaalde varianten passender zijn, zeker voor professioneel en zakelijk gebruik.
We kijken daarom ook naar de features van de abonnementen voor het opstellen van een enquête, het uitzetten / versturen en afnemen van je vragenlijst of survey en natuurlijk ook naar de opties om de resultaten te verwerken en analyseren.
5 Beste enquête tools
Dit zijn op dit moment wat ons betreft de beste programma’s waarin je online een enquête kan opstellen en uitzetten. Let wel dat er veel meer dataverzameling software is dan deze selectie, maar met deze tools kan je in feite alles wat je ook met de alternatieven kan.
1. SurveySparrow
Dit programma is wat minder bekend maar lijkt vrij veel op Survio, de nummer 2 in deze lijst. Ze zijn alleen iets beter in de gratis omgeving voor particuliere gebruikers en hebben meer mogelijkheden voor zakelijke gebruikers en marktonderzoek. Daarom staan ze dan ook op de eerste plek.
De tool kent verder vergelijkbare features maar meer integraties voor zakelijke gebruikers. Aanvullende integraties die voor grote bedrijven interessante zijn, zijn bijvoorbeeld Salesforce, Monday.com, Slack, Hubspot, Tableau, PowerBI en Shopify. Ook zijn er speciale oplossingen ingebouwd voor onder andere het meten van NPS en is er een suite waar een op maat gemaakte 360 graden assessment tool kan worden gemaakt.
Ook kan je ook een relatief goedkoop abonnement als individu afsluiten vanaf $19,- al is de gratis versie al vrij uitgebreid. Er is trouwens ook een gratis proefversie voor 14 dagen waarin je toegang hebt tot alle features om deze te testen. Voordeel is hier ten opzichte van Survio in de gratis versie dat je de uitnodigingen per mail kan versturen en in de wat meer uitgebreide versie ook je data kan downloaden in SPSS format. Dat is voor onderzoekers maar ook voor studenten een grote pré.
2. Survio
Dit platform, met als thuisbasis Tsjechië, is sterk groeiend en wordt met name ook in Nederland steeds bekender. Dat is natuurlijk niet zomaar, want ze bieden een zeer prettige en gebruiksvriendelijke tool aan die voor iedereen een passende oplossing kan bieden.
Van de gratis en instap variant voor studenten en kleine eenmalige onderzoeken tot aan grotere bedrijfsabonnementen met uitgebreide features en integraties met andere software partijen en BI rapportages zoals Microsoft, Zapier en Google. Niet voor niets kiezen grote bedrijven als IBM, FORD en FedEx al voor deze enquête tool.
Het goedkoopste abonnement begint al bij €15,- per maand en wat ons aanspreekt is dat ze extra korting geven aan studenten en academische medewerkers die wetenschappelijk onderzoek uitvoeren.
3. ZOHO Surveys
Dit bedrijf uit India heeft verrassend genoeg ook een Nederlandse functionaliteit en zelfs Nederlandse templates voor enquêtes. Daarbij heeft het eigenlijk vooral veel functionaliteiten voor kleinere gebruikers en ook voor gratis users zoals studenten. Al in het goedkoopste abonnement van €25 per maand kan je oneindig data verzamelen en veel integraties realiseren.
4. SurveyMonkey
Deze partij kent waarschijnlijk iedereen wel, en was ook een van de grote voorlopers in deze markt. Je zou hem wellicht wat hoger verwachten maar er zijn duidelijke redenen waar deze tool niet meer in de Top 3 thuishoort.
Ten eerste was deze tool ooit bij uitstek geschikt voor individuele gebruikers en eenmalige onderzoeken. Helaas is de gratis versie steeds meer beperkt en kan een export naar SPSS zelfs alleen nog meer in de bedrijfsabonnementen. Of je moet meteen een heel jaar betalen en dat is wel erg prijzig. En sowieso zijn alle abonnementen een stuk duurder dan de concurrentie met een instap vanaf €39 voor een maand.
5. Qualtrics
Dit is een zeer krachtige online survey tool. Dit bedrijf richt zich vooral op zeer grote bedrijven en onderwijsinstellingen. Zo zie je dat veel universiteiten en hogescholen deze tool gebruiken. Interessant is ook dat je via dit programma ook respondenten kan kopen direct in de portal, mocht je zelf geen respondenten kunnen vinden. Prijzen kan je niet vinden want je moet dan meteen een offerte aanvraag starten, al is er wel een gratis versie beschikbaar voor studenten.
Wat is de beste gratis enquête tool?
Als je puur kijkt naar gemak van enkel de gratis beschikbare tools in combinatie met de mogelijkheden die je dan hebt komt Google Forms als beste uit de strijd. Net als de meeste producten van Google doet het precies wat het moet doen en is het zeer makkelijk in gebruik.
Beste enquête tool scriptie
Studenten opgelet, voor een scriptie of afstudeeronderzoek kan je vaak prima af met Google Forms. Wil je begeleider toch dat je het iets serieuzer aanpakt en is op jouw universiteit of hogeschool geen pakket beschikbaar voor je, dan kan je prima uit de voeten met Survio.
Waar moet je op letten bij een enquête tool / software programma?
Er zijn een aantal zaken die je mag verwachten van een tool en die kan je grofweg indelen in drie fases: 1) het opstellen / opzetten van je enquête, 2) het versturen en afnemen van je vragenlijst, en 3) natuurlijk ook belangrijk het verwerken en analyseren van de resultaten van je onderzoek.
1. Opmaken van de survey
Het begint allemaal bij de eisen die je hebt voor de vragenlijst die je gaat opstellen. Voer je bijvoorbeeld een vrij standaard onderzoek uit voor zeg je afstudeerscriptie en je hebt daar geen moeilijke vraagstellingen voor nodig, dan kan je in feite overal terecht.
Wil je echter met meer ingewikkelde vraag typen door elkaar gebruiken, dan is het handig om te checken of deze wel beschikbaar zijn binnen de tool die je overweegt. Daarbij helpen de tools je overigens met veel templates die je kant-en-klaar kan overnemen, mocht je nog inspiratie nodig hebben voor het opstellen van je vragen.
Daarbij kan je de wens hebben om de branding van de survey te kunnen aanpassen naar die van bijvoorbeeld de huisstijl van je bedrijf en merk. Dit is vaak pas beschikbaar in de betaalde abonnementen van de verschillende tools.
2. Uitzetten en afnemen van de vragenlijst
Als je eenmaal een survey hebt staan is het tijd om hier respondenten voor uit te gaan nodigen. Nu moet je jezelf niet teveel blind staren of je via de tool zelf deze kan verspreiden via social media, link, mail of zelfs embedden in een externe website. Je kan hem altijd met een link versturen om de enquête te laten invullen, daar is geen bottleneck.
Wat wel een limiet is, is het aantal respondenten of antwoorden dat je per maand kan verzamelen, zeker in de gratis versies. Bij SurveyMonkey is dat bijvoorbeeld maar 10, zeker vergeleken met 50 bij SurveySparrow en bij Survio 100, al is ook dat laatste nog vrij weinig.
3. Verwerken en analyseren van resultaten
Het belangrijkste van je onderzoek is de data, die wil je aan de ene kant wellicht helemaal zelf vanuit een ruwe SPSS database kunnen analyseren, of aan de andere kant juist eenvoudig inzichtelijk kunnen maken met standaard grafieken en vanuit daar verder.
Ook kan het zijn dat je openstaat voor geautomatiseerde analyse en hulp die voor jou de data in kaart brengen met AI en algoritmes. Voor die laatste optie zit je wel al snel aan een dik abonnement bij Qualtrics.
Professioneel / zakelijk gebruik enquête tool
Voor professionele marktonderzoekers, wetenschappers en zakelijke gebruikers voor bijvoorbeeld onderzoek naar werknemerstevredenheid zijn er nog aanvullende factoren die je kan meewegen.
Zo kan het hier handig zijn om je branding mee te nemen in de uitstraling van de enquête. Ook kunnen verschillende integraties van belang zijn met andere softwarepakketten en is het handig als meerdere leden van een team of verschillende afdelingen er tegelijkertijd in kunnen werken. Ook is het limiet van het aantal enquêtes dat je kan afnemen dan een stuk kritischer.
Veel tools hebben dan ook een normale variant en een ‘pro’ oplossing waarin dergelijke zaken worden ondervangen. In de top 5 hierboven hebben we deze features ook meegewogen en die kan je dus teruglezen. Met Google Forms ga je in ieder geval niet ver komen.
Beste online enquête tool
Een belangrijke opmerking over dit artikel en onze vergelijking van de verschillende beschikbare programma’s: we hebben puur gekeken naar online tools voor het digitaal afnemen van vragenlijsten, waarbij bovendien het versturen van de enquête gebeurt naar respondenten via internet.
Vaak is dit namelijk de manier waarop dataverzameling wordt uitgevoerd voor bijvoorbeeld marktonderzoek of voor afstudeeronderzoeken voor een scriptie. Natuurlijk kan het zijn dat er nog meer of andere tools zijn die beter geschikt zijn voor andersoortig onderzoek.
Bijvoorbeeld onderzoek op locatie, offline dataverzameling, het uitvoeren van specifieke tests of opdrachten of bijvoorbeeld zeer kwalitatief onderzoek met bijvoorbeeld een interactief of interview element. Ook is het tracken van iemands ogen niet mogelijk.
Voor dergelijke onderzoeksmethoden zijn dus wellicht betere enquête tools te vinden, maar deze hebben wij buiten beschouwing gelaten.